vrijdag 5 augustus 2011

Don't judge unless you know the story behind it.

Vandaag ga ik het hebben over vooroordelen. En dan vooral over vooroordelen bij mensen.



Ik was geinspireerd door twee dingen namelijk een filmpje van een meisje sadie en een plaatje die ik tegen kwam op tumblr.

Het gaat namelijk over iets dat iedereen doet, namelijk vooroordelen over mensen hebben. Ik geef je een voorbeeld. Je bent bijvoorbeeld met je vriend(in) in de stad en je ziet een mollig meisje lopen en je zegt tegen je vriend(in) Wooow die is dik, die eet vast veel te veel. En je denkt, ach dat meisje heeft het toch niet gehoord. Maar misschien heeft ze dat wel gehoord. Stel ze hoort dat dus zo'n 10 keer per dag en elke dag weer hetzelfde. Dat meisje begint over zichzelf te twijfelen. Begint zichzelf niet meer te mogen, vind zichzelf niet meer mooi. Ze vind zichzelf zelfs afschuwelijk. Ze begint al die mensen te geloven. Omdat ze dat soort dingen niet meer wilt horen, stopt ze met eten. Uiteindelijk krijgt ze anorexia en heeft ze zelfmoordneigingen. Terwijl ze eigenlijk niet dik was, maar een beetje mollig.

Ook vind ik dat je jezelf niet te kort moet doen. Want jij bent mooi. Gewoon zoals je bent. Kijk eens naar de pluspunten van jezelf. Want iedereen hetzelfde is ook maar saai. Heel veel vrouwen weten namelijk over zichzelf ook niet te zeggen wat ze goed aanzichzelf vinden of mooi. En als ik eerlijk ben, weet ik dat ook niet echt. Wat blijkt is dat veel vrouwen wel dingen die ze mooi vinden aan een ander weten op te noemen en andere vrouwen ook over hun. Net zoals in dit filmpje:



Ook heb ik hier een filmpje van iemand die het slachtoffer was van pesten, ze probeerde zelfmoord te plegen. Mensen waren zo gemeen tegen haar, dat ze zichzelf haatte. Ook had ze nog nooit echte vrienden gehad sinds ze terug was verhuisd naar florida, tot nu dan. Mensen scholden haar uit voor slet en hoer en andere dingen en het maakte haar kapot. Ze krijgt nu thuis les. Maar ik had eigenlijk gehoopt voor haar dat de dingen over zouden gaan en dat ze gewoon net zoals ik gezellig naar school kon gaan met vriendinnen kletsen tijdens de les en het gewoon gezellig hebben en niet elke dag met tegenzin naar school gaan. Maar hier is dus het filmpje van Sadie:



Dit was eigenlijk wat ik daarover wilde zeggen. Maar onthoud dus, dat alles wat je zegt. Al is het een grapje of had je het niet zo bedoeld, het kan zo'n impact op iemand hebben. En niemand is perfect, iedereen is gewoon zichzelf. Iedereen heeft zo z'n problemen. Je weet niet wat er door diegene heen gaat. Dus stop met het hebben van vooroordelen, want je kan er mensen echt pijn mee doen. En ik doe het zelf ook, maar probeer er gewoon na te denken over wat je zegt en biedt desnoods je excuses aan of zeg dat je het niet zo bedoeld had.
































Ben jij weleens gepest en heeft dit je ogen geopend?

xxxx Zhané

1 opmerking:

  1. Mooi geschreven.
    En volgens mij is iedereen wel is gepest, of heeft gepest. Bewust of onbewust gebeurt het toch!

    BeantwoordenVerwijderen